I undersökning från banken Ferratum och FinTech framgår att européerna avser spendera mindre på julen i år än ifjol. 20 procent avser minska sin julbudget medan 15 procent avser öka den. Detta gäller dock inte svenskarna som i år avser lägga mer pengar på julen än tidigare år.

Att sköta julhandeln på nätet är överlägset vanligast i England, där nästan 39 procent av alla inköp sker som e-handel. På andra plats placerar sig Nederländerna och på tredje plats Frankrike. Svenskarna avser utföra en fjärdedel av inköpen på nätet, vilket är lika mycket som i bland annat Norge och Tjeckien.

Ferratums undersökning visar även vad européerna avser lägga sina pengar på. Den största utgiftsposten är leksaker och spel följt av böcker och sötsaker. Minst pengar går till musikinköp och gåvokort. Men även här skiljer sig Sverige från mängden. Svenskarna lägger mer pengar på böcker och utgifter relaterade till hem och hushåll än övriga européer.

– Man kan konstatera att det oroliga läget i Europa inte påverkar svenskarnas julfirande. Intressant är även att följa hur en allt större del av julhandeln sker på nätet. Gällande e-handeln har svenskarna kommit långt, men är ändå långt från ledande i Europa, säger Georgios Sideris, Ferratum Sverige.